KYLLINGESHAWARMA-SALAT – den bedste!

Kyllingeshawarma

Det her! Det bliver næsten ikke bedre! Kyllingeshawarma – godt krydret kyllingespyd på bund af naan fladbrød smurt med hummus, en masse lækre salater, stege grøntsager og noget knas. Shawarma er typisk street food i mellemøsten og spises typisk som en wrap. Jeg står dog altid med det problem, at jeg overfylder min wrap i mangel på begrænsningens evne. Den kan derfor på ingen måde lukkes til en wrap! Derfor har jeg for længst givet op – så jeg fylder godt op og spiser det i stedet som en salat ovenpå naanbrødet. På den måde får jeg plads til alt det smagfulde fyld, samtidig med at det også er langt mere fotogent!

Continue reading →

PEBERFRUGT-PAPRIKA PESTO – med fibre

IMG_7826

At denne smukke, røde pesto blev til en fiber-pesto var helt tilfældigt. Planen var at lave en spicy rød peberfrugtspesto med paprika som spread til min rugbrødssandwich til frokost, men jeg havde problemer med at få en ordentlig konsistens. Den var vandet, sjappet og generelt uegnet til at smøre ud på brød. Så jeg tog en hurtig beslutning og smed havregryn og chia i pestoen. Overraskelse! Det virkede og pestoen smager ikke af havregryn, men derimod dejlig mildt af rød peberfrugt efterfulgt af et spark af stærk paprika!

Continue reading →

NORDISK KÅLSALAT MED ÆBLESIRUP-DRESSING

IMG_7809

Ja det er jo altså ikke den dybe tallerken jeg her præsenterer for jer! Men kålsalat går man aldrig helt galt i byen med og den kan gå til næsten hvad som helst. Jeg havde desuden et æble liggende i køleskabet fra mine forældres have – stadig lige til den sure side, men det kan jeg nu godt lide i en kålsalat. Kålsalaten er nordisk i den forstand, at jeg har valgt udelukkende at benytte ingredienser af nordisk afstamning – dog med en lille undtagelse! Citron! Citron er uundværlig i en dressing til kålsalat! Samtidig er dressingen sødet med min lækre æblesirup.

Continue reading →

QUINOAGRØD MED HINDBÆRMÆLK

IMG_7795

Min yndlingsmorgenmad er enten en god tyk havre- eller byggrød eller forskellige smoothie bowls – men denne quinoagrød med hindbærmælk udgør en skøn variation i ny og næ. Quinoa tilhører gruppen af superfoods. De er en god kilde til vegetabilsk protein (13g /100g) samtidig med at aminosyresammensætingen er ideel og indeholder alle de essentielle aminosyrer. Pga. den ideelle aminosyresammensætning, så anbefales quinoa til vegetarer. Derudover indeholder quinoa også nogle af de essentielle omega-3 fedtsyrer og indeholder mere calcium (kalk) end mælk.

Continue reading →

BYGGRØD & TOPPINGS

IMG_7792

Jeg foretrækker enten at starte morgenen med en smoothie bowl (se her og her) eller en portion grød. Især er jeg vild med min fuldkornsgrød og denne byggrød. Begge mætter i en sådan grad, at jeg føler mig tilpas mæt helt indtil frokost.

Jeg har undtagelsesvist tastet opskriften ind i et kalorietællingsprogram, men ikke for at tælle antallet af kalorier, men derimod for at få et indblik i makronæringsstoffernes sammensætning. En portion grød giver ca. 470 kcal fordelt på 78,1 g kulhydrater, 15,5 g protein og 12,2 g fedt. Heraf udgør byg den største kilde til protein! Dette for at vise jer, at protein ikke kun fås igennem animaliske produkter, men faktisk også findes i ret fornuftige mængder i produkter som byggryn (9,2 g/100g) og havregryn (14 g/100g). Så du kan faktisk opnå et endnu højere proteinindhold hvis du bruger havre i stedet for byg.

Continue reading →

4 måneders crossfit – resultater og erfaringer

I april måned – lidt over 4 måneder siden – meldte jeg mig ind i Crossfit Copenhagen. Under de første 5 træninger følte jeg virkelig, at jeg lige så godt kunne lægge mig ned og dø – så hårdt var det! Og det på trods af at jeg siden 15-16 års alderen har været hyppig besøgende i et fitness center! Jeg blev overrasket over i hvor dårlig form jeg egentlig var, da jeg troede at min form var fornuftig nok. Men nu, væsentlig flere træninger siden, så kan jeg virkelig mærke en forskel – både når det angår fysisk og mental udholdenhed men også råstyrke. Træningerne er hårde, men ikke længere i en grad hvor jeg mest har lyst til at falde om på gulvet død. Det er især øvelser med kettlebells, hvor jeg virkelig fornemmer en udvikling. Da jeg startede synes jeg at 16 kg var meget tungt og var mere tilpas med 12 kg. Idag så er 16 helt fint og af og til har jeg også fat i en 20 kg kettlebell når vi laver swings. Og jumpsquats? Ja, de føles nærmest som en pause midt i et workout! Men træning med 200-400 m løb inkluderet – dem er jeg absolut ikke fan af! Men jeg tropper op alligevel selvom der står løb på programmet – det er jo god træning, men bare ikke lige favoritten. Burpees er stadig en udfordring – og vil nok altid være det for de flestes vedkommende – men jeg kan da tage dem hurtigere og flere i streg nu end i starten.

crossfit2

Continue reading →

VIOLET SMOOTHIE BOWL MED RØDBEDE & SKOVBÆR

IMG_7700

Det er efterhånden gået hen og blevet en tradition, at min kære mor, søster og jeg en gang om året tager en tur i teateret. I lørdags var vi i Operaen for at se dirty dancing – fantastisk musical! Jeg havde spurgt min mor om ikke hun kunne tage et par rødbeder med til mig fra haven, da jeg mægtig gerne ville eksperimentere med en smoothie med rødbede i! Og det blev til den smukke smoothie bowl! Hvis du kunne lide min grønne smoothie bowl, så vil du helt sikkert også blive vild med denne violette smoothie bowl med skovbær, blomme og rødbede! Rødbede er bl.a. god kilde til kostfibre, vitamin C og jern!

Continue reading →

KIKÆRTESALAT ALA CAPRESE

IMG_7469

Denne kikærtesalat ala caprese blev lavet en af de første dage jeg var i Ebeltoft med familien. Den udgjorde et lækkert og mættende tilbehør til en stykke laks. Den var dog en anelse for eksperimenterende for min far og lillebror, som foretrak sig til en mere klassisk grøn salat – det der med kikærter, det var vist ikke lige dem! Men min mor og jeg spiste hele tærtefadet op alene!

Continue reading →